2009. június 23., kedd

Hamburger aiolival - Simply the best

Sokáig azt hittem, utálom a hamburgert. A mai napig ki lehet űzni a világból a magyar klasszik buciba temetett szottyos, ipari szemét pipifasírttal, amit még mindig hamburger néven mernek árulni, és még mindig árulni mernek. Brrr!
Aztán volt szerencsém megkóstolni az igazi burgert New Yorkban, itt.
A hétvégén pedig itthon is elkészült a tökéletes.
Suzanne Goin receptjét használtam, csak a romesco maradt ki. Azt majd legközelebb. Mi egyelőre már ettől az ízorgiától is extázisba estünk.
Hozzávalók:
1 kg sertéshús (comb, szűzpecsenye)
100 g füstölt bacon
150-200 g sütnivaló kolbász (chorizo)
2 ek apróra vágott petrezselyemzöld
egy ek apróra vágott fokhagyma
1/2 pohár aprított hagyma
1 és 1/2 teáskanál köménymag (egész)
egy ek friss kakukkfűlevél
2 csillipaprika
sajt (cheddar)
6-8 briós vagy hamburgerzsömle
egy adag aioli
rukkolalevelek
só, bors

1. Legelőször megpirítottam a köménymagot egy száraz serpenyőben, amíg egy kicsit
megbarnultak, majd mozsárban durvára törtem.
2. A hagymát megdinszteltem 3 ek olivaolajon, hozzáadtam a fokhagymát, kakukkfüvet,
köményt és feldarabolt csillit. megsóztam, borsoztam és még kb 3-4 percig kavargattam.
Félretettem hűlni.
3. A húst, kolbászt és szalonnát átnyomtam a húsdarálón és hozzáadtam a kihűlt fűszereket és a
petrezselyemzöldet. 8 húspogácsát formáztam belőle, melyeket tálcára tettem, és lefóliázva a
hűtőbe toltam egy éjszakára. (Aki nagyobb adagot csinál, le is fagyaszthatja őket)
4. Másnap délben elővettem az önvédelmi fegyvernek is beillő grillserpenyőmet, és feltettem a gázra. Egyszerre négy húspogácsát grilleztem. Mikor átsült az egyik oldal, átfordítottam őket és egy-egy darab cheddar sajtot tettem a tetejükre olvadozni, amit olvadozó tekintettel figyeltünk.
5. A kész húspogácsákat tányérra szedtem, a serpenyőt pedig kitöröltem papírtörlővel. A
hamburgerzsemléket kettévágtam, és a belső oldalukat megpirítottam a serpenyőben.
6. A zsemlék pirított belső oldalát megkentem az aiolival, majd rátettem a sajtos húspogácsát és
rukkolaleveleket.

Sok-sok friss paradicsommal tálaltam.

Aioli- elkészíteni 5 perc, tárolni nem érdemes (sőt, kockázatos!)
Hozzávalók:
1 nagy tojás sárgája
1/2 pohár szőlőmagolaj (bármely semleges olaj is megteszi)
1/2 pohár extra szűz olivaolaj
1 gerezd fokhagyma
1/2 citrom leve
egy csipet cayenne bors


A fokhagymát egy kis sóval krémmé törtem a mozsárban. A tojássárágához lassú sugárban folytonosan keverve (habverővel) hozzáadtam az olajokat. A fokhagymapasztával, citromlével és cayenne borssal pedig fűszereztem.

5 megjegyzés:

Vesta írta...

Millie, ez nagyon jól néz ki,és olyan finom lehet, hogy én, aki szintén nem vagyok egy hamburgerpárti, még ma meg fogom csinálni! A gyerekeim pedig teljesen oda lesznek érte!

nyuszifül és vízitorma írta...

Bocsánat a tudatlanságomért, de mi az aioli?

Millie írta...

Az aioli egy mártás, lényegében egy fokhagymás majonéz.
Leírtam a receptjét.

Wise Lady írta...

Ó köszi. Kipróbálom.

Liloocska írta...

az aioli nem attól az,h. krumpli van benne? vmelyik társ blogon olvastam a receptjét annó, azóta a szerint csinálom és nagyon fini. én botmixerrel keverem össze, és szuper álaga lesz tőle!!!